Een routine in elkaar zetten

sam 7Wat hebben jurering en routine in elkaar zetten met elkaar te maken?
Wanneer iemand weet waarop en hoe gejurereerd wordt, kan men daarmee rekening houden met het schrijven van een routine, op die manier pakt men kleine beetjes punten mee in uiteindelijke totaal score., die min of meer van te voren, door erover na te denken of bij stil te staan al verdiend kunnen worden.

Ten eerste dient men daarvoor te weten waarop beoordeeld wordt door een jury. Afhankelijk van de organisatie die een wedstrijd organiseert kan er een verschil in beoordelingsformulieren zitten, maar in praktijk liggen deze zo dicht bij elkaar dat het voor het in elkaar zetten van de eigen routine weinig uitmaakt, of evt makkelijk aanpasbaar is. Hieronder volgt een globaal overzicht van een beoordeling van een routine door jury leden.

 

Ieder systeem kent een TECHNISCH en ARTISTIEK vlak waarop beoordeeld wordt:

-- TECHNISCH: Is onderverdeeld in volgende onderdelen:
-- Inhoud, volheid, aantal bewegingen.
-- Juiste uitvoering van de beweging door hond en geleider.
-- Vloeiende overgang van de een na de andere beweging door hond en geleider.
-- Moeilijkheidsgraad van de routine, waarbij rekening gehouden wordt met raseigenschappen.
-- Dansen op maat van de muziek.

-- ARTISTIEK Is onderverdeeld in de volgende onderdelen:
-- Animatie, interaktie hond geleider.
-- Kwaliteit en creativiteit choreografie.
-- Gebruik ring ( 75% voor grote honden en 50% voor kleine honden )
-- Muziekale intepretatie coordinatie van de routine met de muziek.
-- Kledij in combinatie met muziek en routine.
Bovenstaande zaken zijn de punten die op papier staan, alleen is het voor een handler wel handig te weten wat daar nu allemaal onder verstaan wordt. Vandaar hier een overzicht wat nu in bovenstaande punten daadwerkelijk door een jury bekeken wordt.


TECHNISCH:
Aanwezige basis moves,en advanced moves (let wel een keurig uitgevoerde basis move scoord nog altijd beter dan een slecht uitgevoerde advanced move). Overgangs bewegingen, zijn bewegingen en soms zelf compleet aangeleerde nieuwe moves die de ene oefening met de andere verbinden. Aan hoeveel zijden werkt de hond van de handler. (posities) Balans tussen de bewegingen van de handler en hond. Precieze uitvoering van de beweging. Opvallende armsignalen etc voor de hond in combinatie met of zonder commando. Zijn meerdere commandos nodig om hond juiste beweging uit te laten voeren. Synchroniteit tussen hond en handler. Vloeiendheid van de routine in zijn geheel. Tevens rekening houdend met het aantal verschillende oefeningen in een routine Vloeiende overgangen. Basis passen, moves en lichaams posities, die de handler gebruikt. Timing. Wisseling van tempo. Gecompliceerde innovatieve moves worden gewaardeerd. Controle over de hond en situatie.


ARTISTIEK:
Animatie, houding, band tussen hond en handler, concentratie en harmonie van hond en handler. Blafgedrag, nare houding handler ten opzichte van de hond kunnen hier min punten opleveren. Hoe is de routine door de ring uitgelegd, zijn hoeken benut,de verdeling statische moves en moves waar mee meters afgelegt kunnen worden.... of speelde veel zich in het midden af...dwz ook al benut iemand de gehele ring er moet ook een balans zijn in gebruik, dus niet alles voorin, achterin of in de midden. Aanwezigheid van creatieve moves handler, lichaams houding, aangepast aan de muziek. Past de routine bij het thema. Costuum, voegt het iets toe aan de routine. In praktijk zal de overall indruk die een routine na afloop achter laat mede bepalend zijn voor de score, daarmee bedoel ik dat handlers niet in paniek moeten raken als iets even niet gaat zoals gepland is, vaak red je de situatie door zelf kalm te blijven en begrip voor jezelf en de hond te hebben, daarmee verstoor je niet de harmonie tussen de hond en de handler en is het veel gemakkelijker door te gaan en de routine te vervolmaken, als dat gebeurd worden kleine zichtbare foutjes snel vergeven, aangezien het de routine niet stil heeft gelegt en onderuit heeft gehaald. Stel een handler raakt in paniek en is finaal de kluts kwijt dan is het logisch dat door zijn eigen houding de harmonie verstoort raakt. Kortom het zijn vaak niet de kleine foutjes maar de eigen reaktie erop die zorgen dat een routine minder gaat scoren. Verder zal het overduidelijk zijn dat men in het artistiek gedeelte van te voren al kleinigheden kan aanpassen waardoor de score daar hoger zal uitvallen dan wanneer er geen energie in gestoken wordt. Om een voorbeeld te noemen, een ervaren jurylid ziet vrij snel wanneer een routine geimproviseerd wordt, ten eerst zal iemand die echt iets in elkaar gezet heeft veel betere timing hebben op bepaalde stukken in de muziek die zich daar voor lenen, ten tweede is het ringgebruik doorgaans een stuk beter. In een routine die geimproviseerd wordt komen doorgaans de hoeken het eerst te vervallen, aangezien die het moeilijkst te benutten zijn. Ook zijn specifieke eye catcher oefeningen bij een inelkaar geplande routine veel beter gepositioneerd en zichtbaar voor een jury.


Eigenhouding in de ring:
Jezelf instrueren in de ring altijd een juiste houding aan te meten is aan te leren, ook al is er frustratie in het spel de betere handlers hebben zich zelf ten alle tijde onder controle, vaak is dat mede afhankelijk hoe je de ring van te voren al in stapt, zelf hou ik er altijd rekening mee dat de routine niet voor 100% gaat lopen zoals ik gepland heb, en dat het me niks oplevert als ik daarover gefrustreerd raak. Wat me wel wat oplevert is dat ik altijd respect en waardering voor mijn hond heb, wat die ook presteerd in de ring, het is maar een moment opname en het is al een hele kunst om samen tegelijk super geconcentreerd te zijn op zon moment aangezien zenuwen altijd een rol meespelen. Zodra jezelf die houding aanmeet zal je zien dat wanneer er iets niet gaat zoals gepland je er veel sneller terplekke een mouw aan kunt passen.

Tekst: Grietje Wagenaar